E-konsumenci Logistyka Logistyka miejska Zakupy

Miniony rok to czas intensywnego wzrostu branży e-commerce. E-konsumenci – seniorzy. Pandemia ujawniła, jak ważna jest to część rynku e-commerce

Miniony rok to czas intensywnego wzrostu branży e-commerce. E-konsumenci – seniorzy. Pandemia ujawniła, jak ważna jest to część rynku e-commerce
Dojrzalsi e-konsumenci życia oczekują, że otrzymają zamówiony w sieci produkt sprawnie, bezpiecznie i pod same

E-konsumenci – seniorzy. Pandemia ujawniła, jak ważna jest to część rynku e-commerce

Miniony rok to czas intensywnego wzrostu branży e-commerce. Pandemia koronawirusa nie tylko przyspieszyła rozwój tego kanału sprzedaży, ale rozszerzyła grono e-nabywców, wśród których coraz większą grupę stanowią osoby po 55. roku życia. Według raportu KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” aż 70% osób w dojrzałym wieku dokonało w czasie pandemii zakupów online . Choć, jak wskazała analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020, aż 68% tzw. e-konsumentów – seniorów uznaje nabywanie dóbr w sieci za łatwe, platformy e-commerce i firmy kurierskie powinny rozwijać swoje usługi mając na uwadze ich preferencje.

Ograniczenia w działalności sklepów stacjonarnych oraz obawa o bezpieczeństwo sanitarne w tradycyjnym handlu postawiła wiele osób, dotychczas sceptycznych wobec e-commerce, przed wyzwaniem, jakiem jest dokonanie pierwszych w życiu zakupów online. Jak wskazała analiza Barometr E-shopper DPDgroup, w 2020 r. w Europie przybyło 15 milionów nowych e-nabywców, wśród których osoby po 55. roku życia stanowią bardzo silną grupę. Zgodnie z danymi GUS seniorzy (osoby po 65. roku życia) to dziś ok. 24% populacji, a jak wskazują dane Unii Metropolii Polskich do 2050 liczba ta ma zwiększyć się do 40% . Według GUS dziś ponad 30% z nich korzysta z Internetu . To pozwala przypuszczać, że grono e-konsumentów dojrzałych wiekiem będzie się powiększać, co stanowi ważny czynnik rozwoju rynku e-commerce.

Jak e-konsumenci – seniorzy dokonują zakupów w sieci?
Dojrzalsi e-konsumenci decydując się na zakupy w sieci zwykle kierują się konkretną potrzebą i wykazują wiele zachowań charakterystycznych dla osób stawiających w internecie pierwsze kroki. Poszukują zaufanych dostawców i mają mniejsze wymagania dotyczące różnych opcji doręczeń. Oczekują jednak, że cały proces będzie łatwy i wygodny. W odróżnieniu od tzw. „milenialsów” nie są nastawieni na nowinki technologiczne i – choć obsługa smartfona nie jest im obca – rzadziej korzystają z urządzeń mobilnych. Jak wykazała analiza Barometr E-shopper 2020 aż 90% z nich używa komputera stacjonarnego do zakupów online. Decyzje zakupowe podejmują z rozwagą i ostrożnie. Preferują dobrze znane sobie produkty, które dotychczas nabywali w sklepach stacjonarnych. Wybierając artykuły, rzadziej niż osoby młodsze kierują się przekazem z mediów społecznościowych. Nie wykorzystują też popularnych w innych grupach wiekowych porównywarek cenowych, rekomendacji czy płatności kartą. Zwracają także ogromną uwagę na bezpieczeństwo transakcji wiedząc, że czasem padają ofiarą cyberprzestępstw.

A to już wiesz?  Rozwiązania w obszarze ostatniej mili kurierskiej. Komfortowa dostawa oraz odbiór

Czego dojrzalsi e-konsumenci oczekują od doręczenia?
Osoby po 55. roku życia oczekują, że otrzymają zamówiony w sieci produkt sprawnie, bezpiecznie i pod same drzwi. Choć punkty odbioru paczek, których dobrym przykładem jest sieć DPD Pickup, cieszą się popularnością, jak wskazała analiza Barometr E-shopper 2020 aż 92% reprezentantów tej grupy preferuje doręczenia do domu. Podobnie jak w przypadku e-sklepów cenią rozwiązania ułatwiające bezpośredni kontakt z przedstawicielem firmy – w tym wypadku kurierem.

Więcej informacji na temat wniosków z analizy za 2020 r.: dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf

Analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020 powstał na podstawie danych z wcześniejszych raportów DPDgroup Barometr E-shopper oraz ze źródeł zewnętrznych.

O DPD Polska
DPD Polska [dpd.com.pl] jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Jest wiodącą firmą na polskim rynku. Z DPD kooperuje ponad 7,5 tys. kurierów. Firma dysponuje siecią ponad 3,5 tys. punktów DPD Pickup oraz DPD Pickup Oddziałów Miejskich. Dzięki innowacyjnym technologiom, znajomości lokalnej specyfiki i doskonałej obsłudze, DPD dostarcza usługi najwyższej jakości nadawcom i odbiorcom paczek. W 2016 r. DPD Polska wprowadziła jako pierwsza na rynku możliwość dokonania płatności za pobranie kartą u kuriera. W 2018 r. firma rozwinęła sieć oddziałów miejskich i wprowadziła nowe usługi dla biznesu – DPD Today i Dostawy Nocne.
DPDgroup doręcza codziennie 7,5 mln przesyłek na całym świecie. Dysponuje zespołem 97 tys. ekspertów od doręczeń działających pod markami DPD, Chronopost, SEUR i BRT oraz siecią 58 tys. punktów Pickup. Jest siecią kurierską holdingu GeoPost, który należy do poczty francuskiej La Poste. W 2020 roku DPDgroup wzmocniła zobowiązanie dotyczące zmniejszenia śladu węglowego. W ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu firma będzie doręczać przesyłki w wielu miastach Europy w sposób neutralny dla środowiska z celem poprawy jakości życia ich mieszkańców.
Zrównoważony rozwój DPDgroup
Raport DPDgroup CSR 2019

A to już wiesz?  Bezpieczne zakupy w sklepie internetowym

Logistyka miejska DPDgroup

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy